23948sdkhjf

Fremtidens skibsmaskinister får en helt ny uddannelse på Martec

Med en stor faglig opgradering bliver uddannelsen til skibsmaskinist på Martec til en helt ny, blå erhvervsakademiuddannelse til Maritim Teknolog

Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) har netop godkendt Martec som landets første maritime uddannelsesinstitution til at udbyde en ny 'blå' erhvervsakademiuddannelse til Maritim Teknolog.

Uddannelsen er en opdatering af den nuværende skibsmaskinistuddannelse, og Martec forventer at tage imod det første hold studerende i løbet af 2025.

Det skriver Martec i en pressemeddelelse.

Fremtidssikret med erhvervet

Opdateringen og det nye navn er resultatet af et fremtidstjek af skibsmaskinistuddannelsen, som Martec har gennemført sammen med interessenter og maritime virksomheder.

Kendskab til nye og mere grønne brændstoffer og fjernelse af forældede elementer har været vigtigt for os i arbejdet med den nye uddannelse Tina Halkjær Nielsen, head of recruitment and training, Esvagt

Målet har været at designe en uddannelse med et højere og anerkendt kompetenceniveau, som de kommende maritime teknologer kan bygge videre på i uddannelsessystemet.

F.eks. vil fremtidens maritime teknologer kunne optages på maskinmesteruddannelsen eller andre professionsbachelor- og diplomuddannelser.

Et centralt element i den nye uddannelse er en faglig opdatering på områder, som erhvervet efterspørger. Ud over nogle praktiske færdigheder indgår emner som bl.a. bæredygtighed og grøn omstilling derfor i pensum. Dertil kommer valgfag, som ruster de studerende til at stå til søs som skibsmaskinister eller at dygtiggøre sig på områder, der giver jobmuligheder i land.

Tina Halkjær Nielsen, head of recruitment and training i Esvagt, har deltaget i arbejdet med designet af uddannelsen. Hun peger på, at det for erhvervet har været vigtigt at få uddannelsen fremtidssikret.

- Kendskab til nye og mere grønne brændstoffer og fjernelse af forældede elementer har været vigtigt for os. Dette er for Esvagt en fremtidssikring, som sikrer medarbejdere med tidssvarende kompetencer til vores mellemstore skibe, som vi bemander med maskinister, siger Tina Halkjær Nielsen.

Det har været os magtpåliggende, at udviklingen er sket i samarbejde med både ministerie, søfartsstyrelsen, danske rederier og repræsentanter for erhvervet Brian Thomsen, vicedirektør for Martec

Det har også været vigtigt for virksomhederne, at den nye uddannelse ikke er en blindgyde men en byggesten for kandidater, der vil læse videre, hvis de efter nogle år til søs ønsker mere ansvar og flere udfordringer. 

Nervepirrende

Som en anden nyhed vil unge med en studentereksamen få adgang til uddannelsen. Af samme grund er der tilføjet et indledende forløb med emner inden for maskin- og el-tekniske områder.

Martec selv ser frem til at slå dørene op for de første og gerne flere studerende på uddannelse i løbet af 2025.

- Det er altid lidt nervepirrende at ændre på uddannelser, der fungerer godt og som opfylder erhvervets behov. Derfor har det været os magtpåliggende, at udviklingen er sket i samarbejde med både ministerie, søfartsstyrelsen, danske rederier og repræsentanter for erhvervet. Der har været stor opbakning hele vejen rundt, siger vicedirektør Brian Thomsen fra Martec.

Minister for uddannelse og forskning, Christina Egelund, har i sin godkendelse af uddannelsen lagt vægt på erhvervets dokumenterede behov for kandidater med øgede og bredere kompetencer, hvilket også afspejles i uddannelsens to nye spor inden for sø og industri.

Målet er, at uddannelsen kan bidrage til at uddanne væsentlig flere medarbejdere til den stigende efterspørgsel fra bl.a. Søværnet, skibsfart generelt og havvindindustrien.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063